De zoutmijn in Turda




Onder de meest bekende bezienswaardigheden van Roemenië vind je ook de zoutmijn in Turda, en niet alleen onder de Roemeense vakantiegangers. Recent heeft  het tijdschrift Business Insider de mijn tot “The coolest underground place” uitgeroepen. De zoutmijn ligt op 30 kilometer afstand van Cluj Napoca en is makkelijk te bereiken met de auto.


De Rudolf mijn
In zijn huidige vorm is de mijn sinds 2010 geopend, maar zijn geschiedenis gaat waarschijnklik meer dan 1000 jaar terug in de tijd. De eerste documentatie over zout in de omgeving dateert sinds 1075, in een brief van de Hongaarse regering over Transsylvanie. De mijn zelf werd in 1271 vermeld. In de de 16de eeuw was de zoutmijn van Turda de grootste van Transsylvanie. Met de Oostenrijkse occupatie werd de nood voor zout nog groter dan daarvoor, dus nieuwe mijnen werden geopend. In het jaar 1690 begint het werk aan wat tegenwoordig de zoutmijn van Turda is. Het werk in de zoutmijn is tot 1932 doorgegaan en daarna werd de mijn gesloten. Tijdens de tweede wereldoorlog werd het door de lokale bevolking als schuilplaats tijdens de bombardementen gebruikt. Tussen 1950 en 1992 werd de zoutmijn gedeeltelijk als kaasmagazijn gebruikt. In 1992 gaat het open voor bezoekers.


De zoutmuren en balkon in de Rudolf mijn
In 2010 zijn de modernisatie werkzaamheden aan de mijn klaar en sindsdien groeit de populariteit van dit museum, en terecht. Het zijn niet alleen de oude trappenhuis, het zoutaltaar of het gereedschap wat je binnen kan zien wat deze mijn zo interessant maken. Daarnaast zijn er spectaculaire nieuwe attracties, als de lift, een reuzenrad, een meer met bootjes, een minigolf baan, allemaal tussen 70m en 100m onder de grond.

Wat we natuurlijk niet mogen vergeten is de zout zelf, want wat is een zoutmijn anders dan een wereld van zout? Een wereld die centimeter voor centimeter met de hand werd gegraven door duizenden werkers over honderden jaren. Een wereld die elke dag verandert, waar de natuur ook zijn gang gaat. De golvende muren van de Frans Josef galerij zijn het resultaat van luchtstroming, terwijl de stalactieten in de Rudolph mijn zijn ontstaan door water infiltraties, net zoals het meer in de Terezia mijn. En zout verandert ook vrij snel. De stalactieten groeien hier met ongeveer twee centimeter per jaar en breken af zodra ze drie meter lang zijn.



Het meer en zouteiland in de Terezia mijn
Elk bezoek aan de zoutmijn begint in de Frans Josef galerij, de gang die naar de echte mijnen leidt. Als eerst kom je langs de Rudolf en Terezia mijnen. Deze zijn de grootste en spectaculairste stukken van de mijn. Hier zijn ook alle nieuwe attracties te zien. Loop verder de galerij in en je komt de windas kamer tegen. Het houten windas mechanisme wat je hier kan zien, is de enige in Europa die nog op zijn originele plek staat. Het grote wiel werd door paarden ter beweging gebracht en blokken tot 500 kg zout werden naar boven vervoerd. Aan het eind van de bezoek is de Josef mijn te vinden, bekend als de “echo zaal”, want hier kan je je stem tot 20 keer terug horen. Dat komt doordat deze mijn een klokkenvorm heeft en ook helemaal is afgesloten van alle andere mijnen.


Zeker doet een beschrijving geen recht aan wat in de Turda zoutmijn te ervaren valt. Benieuwd naar deze trekpleister en andere leuke locaties in Roemenië? Deze bestemming kan je in onze fly&drive en groepsrondreis terug vinden.

Labels: , , , ,